Variateur (vario)

Wat is een vario / variateur?

Een variateur of vario is een belangrijk onderdeel van iedere scooter. Deze vervangt als het ware de versnellingsbak van een schakelbrommer. De variateur fungeert in feite als een automatische versnellingsbak, en zorgt ervoor dat een scooter relatief hoge snelheden kan behalen zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen.  Daarnaast zorgt de variateur ervoor dat de scooter op iedere snelheid genoeg kracht kan leveren. Op deze pagina wordt de precieze werking van de variateur uitgelegd. Ook worden veel voorkomende vario problemen toegelicht.

Hoe werkt een variateur / vario?

De variateur bestaat uit twee poelies en rolletjes. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de rolletjes in de variateur door de centrifugale kracht naar buiten geduwd. Hierdoor schuiven de poelies naar elkaar toe, waardoor de v-snaar die tussen de poelies loopt van binnen naar buiten loopt. Bij een lage snelheid loopt de v-snaar dus vrijwel op de as, terwijl bij hoge snelheid de v-snaar geheel naar buiten wordt gedwongen. Op deze manier kan een scooter op verschillende snelheden voldoende vermogen op het achterwiel leveren.

Aan de andere kant van het carter loopt de v-snaar tussen twee andere poelies. Dit is de koppeling. De precieze werking hiervan wordt niet op deze pagina uitgelegd, maar een juist afgestelde en functionerende koppeling is essentieel voor het optimaal presteren van de variateur. Voor meer info over de koppeling van een scooter, kun je kijken op deze pagina.

Variateur afstellen

Naast de carburateur moet ook de variateur van een scooter worden afgesteld. Deze bepaalt voor een groot gedeelde het maximale toerental van de cilinder. Daarnaast is het belangrijk dat de v-snaar niet kan slippen en goed zijn werk doet. Hoe je een variateur kunt afstellen lees je op deze pagina.