Uitlaat

De uitlaat is een belangrijk onderdeel van iedere scooter. Hoewel je een scooter kunt laten lopen zonder uitlaat, zal deze zo goed als niet af te stellen zijn en maakt deze een vreselijk lawaai. Ook bij de uitlaat zit er een verschil tussen 2- en 4-takt.

4-takt uitlaat

Een uitlaat van een 4-takt scooter is niet veel bijzonders. Deze is er voornamelijk om het lawaai tegen te houden dat de cilinder maakt tijdens het rijden. Hoewel een 4-takt scooter zonder uitlaat vaak niet goed zal lopen, zijn de grootte en de vorm van de uitlaat niet heel erg belangrijk. Je kunt een 4-takt scooter wel begrenzen door een te kleine uitlaat te monteren, maar omdat de cilinder met kleppen werkt in plaats van open poorten in de cilinderwand, is tegendruk voor de uitlaat niet erg van belang.

2-takt uitlaat

Bij een 2-takt scooter ligt dat anders. Doordat de uitlaatpoort in de cilinder wordt geopend en gesloten door de beweging van de zuiger, heeft een 2-takt cilinder tegendruk uit de uitlaat nodig om optimaal te kunnen functioneren. Is er te weinig tegendruk, dan zal de cilinder slecht lopen en niet veel pk’s kunnen leveren. Is er te veel tegendruk, dan zal de cilinder een ‘geknepen’ gevoel geven en niet optimaal kunnen presteren. Dit is te vergelijken met een standaard uitlaat op een 50cc scooter. Deze uitlaat is begrensd waardoor de cilinder niet optimaal kan presteren. Vervang je de standaard uitlaat door een onbegrensde terugloop uitlaat zoals bijvoorbeeld een Yasuni R, dan zal de cilinder precies genoeg tegendruk hebben waardoor de maximale prestaties van een cilinder eerder worden behaald.

Daarnaast is het afstellen van de carburateur vaak heel moeilijk of zelfs niet goed mogelijk wanneer er een uitlaat is gemonteerd die niet matcht met de prestaties van de cilinder. Een verkeerde afstellen gaat ten koste van de levensduur van je cilinder, zeker wanneer deze te arm is afgesteld. Zorg dus altijd dat je bij een 2-takt scooter een uitlaat hebt met de juiste vorm en grootte.

 

Conclusie

Bij een 4-takt scooter hoef je je niet druk te maken of je wel de goede uitlaat hebt. Ook kun je niet veel winnen aan prestaties door een andere/grotere uitlaat te monteren. Bij 2-takt zijn de grootte en vorm essentieel voor het optimaal presteren van je scooter. Hier is het dus wel heel belangrijk om de juiste uitlaat onder je scooter te hebben.