De koppeling van een scooter zorgt ervoor dat de motor kan worden losgekoppeld van het achterwiel. De koppeling van een scooter is een automatische koppeling. Dit betekent dat de bestuurder de koppeling niet handmatig hoeft te activeren; dit gebeurt automatisch zodra de bestuurder gas geeft. Op deze pagina vind je uitleg over de koppeling van een scooter en hoe deze precies werkt. Voor het afstellen van een koppeling kun je terecht op deze pagina.
Hoe werkt de koppeling van een scooter?
De koppeling van een scooter is een automatische koppeling. Hierdoor verschilt deze aanzienlijk van de koppeling van bijvoorbeeld een auto of een motorfiets. Maar hoe werkt deze dan precies?

De koppeling staat in verbinding met de variateur via een v-snaar. Om de werking van de koppeling geheel te begrijpen is het handig om enige kennis op te doen over de werking van een variateur. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de poelies van de variateur tegen elkaar geduwd, waardoor de v-snaar naar buiten wordt geduwd. Hierdoor heeft de v-snaar bij de koppeling minder ruimte en trekt deze de poelies van de koppeling uit elkaar. Doordat deze uit elkaar worden geduwd door de v-snaar wordt de koppeling ‘geactiveerd’ en is de achteras effectief verbonden met de krukas.
Koppeling afstellen
De koppeling van een scooter afstellen is essentieel voor het leveren van goede prestaties. Voor uitleg over het afstellen van de koppeling kun je terecht op deze pagina.