Cilinder vervangen

Wanneer een scooter een warmloper heeft gehad is de cilinderwand vaak beschadigd. Het kan dan nodig zijn om de cilinder en de zuiger te vervangen. Ook wanneer je bijvoorbeeld je blok wilt opvoeren met een nieuwe 70cc cilinder zijn er wel enkele zaken waar je rekening mee dient te houden.

Het vervangen van de cilinder en/of zuiger van een scooter is redelijk gemakkelijk. Met het juiste gereedschap en enig technisch inzicht kunnen de meeste mensen dit zelf thuis doen.

Op deze pagina vind je informatie over het vervangen van een cilinder, zuiger, zuigerveer, cilinderkop of naaldlager. Hiervoor moeten dezelfde onderdelen gedemonteerd worden. Het is in de meeste gevallen aan te raden om zowel de cilinder als de zuiger en andere bijbehorende onderdelen samen te vervangen. Bezuinigen en oude onderdelen laten zitten resulteert vaak in motorschade, en uiteindelijk hogere kosten.

2-takt of 4-takt?

Het vervangen van een 2-takt cilinder is wat eenvoudiger dan een 4-takt cilinder. Dit komt simpelweg door het feit dat een 2-takt cilinder uit minder onderdelen bestaat. Desondanks is het vervangen van een 4-takt cilinder niet erg ingewikkeld en gemakkelijk zelf te doen.

2-takt cilinder vervangen

Op deze pagina vind je een video tutorial waarin je stap voor stap kunt zien hoe je de cilinder, zuiger of zuigerveer van een vloeistofgekoelde 2-takt scooter vervangt. Daarnaast is onder de video in tekst het gehele proces beschreven.

<video>

Het vervangen van een 2-takt cilinder is vrij eenvoudig. Demonteer eerst alle kappen zodat je overal goed bij komt. Draai daarna de bout(en) van de uitlaat los. Deze zitten meestal aan de onderkant van de cilinder. Haal de bougiekabel en bougie los en bij een watergekoelde scooter ook de koelslangen. Zorg wel dat er een emmer onder staat, tenzij je graag koelvloeistof op de grond ziet.

Zodra alles van de cilinder losgekoppeld is draai je de moertjes aan de tapeinden van de cilinder los. Dit zijn er meestal 4. Als deze los zijn kun je de cilinder van het blok af schuiven. Je kunt nu de zuiger en het naaldlager eruit halen.

Nu kun je de nieuwe onderdelen gaan monteren. Haal eerst het oude naaldlager eruit en vervang deze door een nieuwe. Laat nooit een oud naaldlager zitten; een nieuwe kost maar een paar euro en kan veel problemen voorkomen. Plaats na het plaatsen van de zuigerveer de zuiger en clipjes zorgvuldig op de drijfstang. Let op dat de zuiger met de juiste zijde naar boven gemonteerd wordt! Er staat normaal een klein pijltje op de zuiger. Deze moet richting de uitlaatpoort van de cilinder wijzen. Monteer je de zuiger verkeerd om, dan gaan de inlaat- en uitlaatpoort niet goed open en zal de scooter nooit goed lopen.

Als de zuiger goed gemonteerd is kan de cilinder geplaatst worden. Let goed op dat de pakkingen allemaal juist zitten. Draai de moertjes kruiselings op de tapeinden handvast aan. Na het plaatsen van een nieuwe bougie en het aansluiten van de uitlaat, bougiekabel en koelslangen kun je de scooter starten!

Cilinder inrijden

Let op: Het is belangrijk om de nieuw gemonteerde onderdelen rustig en geleidelijk in te rijden. Ga niet direct lange stukken vol gas rijden en rijd het blok goed warm voordat je hard gaat rijden. De nieuwe onderdelen moeten als het ware op elkaar ‘inslijten’. Hoewel er genoeg mensen zijn die dit niet doen, is het zeer zeker aan te raden om onnodige slijtage of motorschade te voorkomen. Voor meer informatie over het inrijden van een cilinder, klik hier.