Brandstof en olie

Hoewel er tegenwoordig steeds meer elektrische scooters worden verkocht, is benzine nog altijd verantwoordelijk voor de aandrijving van bijna alle scooters en bromfietsen. Maar hoe zit het nou precies met scooters en benzine?

4-takt scooters en benzine

4-takt scooters lijken technisch veel op de motor van een auto. Deze motorblokken zijn altijd voorzien van een aparte olietank. Omdat deze motoren niet veel toeren maken en de olie afkomstig is uit het aparte olietankje, kun je voor 4-takt scooters gewoon euro 95 benzine tanken. Euro 98 kan ook zonder problemen, maar dit heeft eigenlijk geen meerwaarde.
Bestel 4 takt olie via Bol.com

2-takt scooters en benzine

Bij 2-takt scooters ligt het net iets ingewikkelder. Doordat deze motorblokken vaak veel toeren maken is het verstandig om euro 98 te tanken. Op euro 95 zullen de meeste 2-takt scooters ook goed lopen, maar de kans bestaat dat het motorblok gaat pingelen. Voor 2-takt scooters en bromfietsen wordt andere olie gebruikt dan bij 4-takt motorblokken. Bij 2-takt scooters met een apart olietankje wordt de olie in de carburateur of door middel van het injectiepompje gemengd met de benzine. De olie is net als bij alle andere motoren verantwoordelijk voor de smering en zorgt ervoor dat de bewegende onderdelen soepel blijven bewegen en niet vast komen te zitten.
Bestel 2-takt olie via Bol.com

Mengsmering

Hoewel moderne 2-takt scooters vaak ook zijn voorzien van een aparte olie tank, is het bij oudere of opgevoerde bromfietsen en scooters met een 2-takt motor noodzakelijk om op mengsmering te rijden. Dit betekent dat bij het tanken van benzine ook een deel olie door de benzine wordt gemengd om het motorblok te smeren. Deze techniek is oud en wordt tegenwoordig niet meer toegepast, maar indien er altijd de juiste verhoudingen en goede olie worden gebruikt is het een zeer betrouwbare manier van smering. Je kunt ook bij veel tankstations mengsmering tanken. De kwaliteit van de olie die hier doorheen is gemengd is over het algemeen echter niet erg goed.

Injectie vs carburateur

Auto’s worden al vele jaren standaard uitgevoerd met elektronische brandstofinjectie. Scooters en bromfietsen worden vaak nog voorzien van een carburateur. Toch wordt ook in de scooterwereld elektronische brandstofinjectie steeds meer gebruikt.

Het voordeel van carburateurs is dat ze in vergelijking met elektronische brandstofinjectie relatief goedkoop zijn. Als er iets aan stuk gaat kunnen ze gemakkelijk zelf worden gerepareerd. Ook kun je zelf gemakkelijk de lucht/brandstof verhouding regelen en bepalen hoeveel toeren de scooter stationair maakt.

Het voordeel van elektronische brandstofinjectie is dat deze systemen zelf berekenen wat de ideale lucht/brandstof verhouding is en de afstelling dus nooit verkeerd kan zijn. Zodra dit systeem wordt aangesloten werkt het direct en hoeft er niets meer in- of afgesteld te worden.